Det smaker alltid godt med en påskjønnelse fra andre, om det er positive tilbakemeldinger, en oppmerksomhet som inspirerer eller mer i lønningsposen.
Nå er vel både lønningspose og matpakke avleggs, men å føle seg verdsatt går aldri av moten. Det er et grunnleggende behov vi alle har. Å føle seg verdsatt motiverer, og en motivert medarbeider er en verdifull medarbeider.
Hva skaper arbeidsglede?
«Fornøyde ansatte får ringvirkninger i form av et godt arbeidsmiljø og lavere sykefravær. Det er en lederoppgave å skape stolthet og arbeidsglede, noe som igjen gir motivasjon og langtidsfriske, dyktige ansatte», sier Anita Fevang, sosiolog og lektor med videreutdanning innen innovasjon, ledelse og organisasjonslæring. Klikk her og les mer.
10 tegn på dårlige lederskapsevner
I en artikkel i bookboon.com kan du lese: «Folk forlater sjefen sin, ikke jobbene sine. En studie fra Storbritannia og USA viser at den vanligste grunnen til at mange sier opp jobben sin, er forholdet de har til sin nærmeste overordnede, som skaper et miljø de ikke trives i. Som regel føler de at de ikke blir rettferdig behandlet, og derfor kan de ikke gi sitt beste.» Les hele artikkelen ved å klikke her.
5 tips for å få topp motiverte ansatte
På karrierestart.no kan du lese: «En undersøkelse utført av «Dale Carnegie Training» viser at bare 45 prosent av ledere og 23 prosent av ansatte på andre nivåer kvalifiserer som «motiverte» i jobben sin. Dette innebærer at de føler seg entusiastiske, kompetente, inspirerte og trygge på arbeidsplassen. Den største faktoren for de ansattes dalende motivasjon er misnøye med nærmeste leder. De som er misfornøyde med sjefen har en 80 prosent sjanse for ikke å være motivert på jobb.» Les de 5 tips for å få topp motiverte ansatte ved å klikke her.
Ha en fortsatt god og verdifull sommer!