Louise har nettopp fylt 16, og hun studerer ved Uplands School i Swindon. Hun trives i skolehverdagen og er svært fornøyd og takknemlig for all støtte hun får av sine medstudenter og alle rundt henne. Hun er en bestemt ung dame og møter utfordringene i livet med en positiv holdning.
Skrevet av Kate Sheehan, DipCOT MBAOT
Louise har Cerebral Parese (CP), som er en samlebetegnelse for en rekke nevrologiske tilstander som påvirker bevegelse, balanse og kroppsholdning. Denne tilstanden kan oppstå hvis hjernen utvikler seg unormalt eller er skadet før, under eller kort tid etter fødselen.
Louise har ofte ukontrollerte, ufrivillige bevegelser, men hun har lært seg å gjøre det beste ut av bevegelsene, og er i stand til å styre rullestolen selv. Hun bruker også tilgjengelig teknologi i klasserommet som gjør henne i stand til å studere sammen med sine medelever på en god måte.
På grunn av hennes ukontrollerte bevegelser har Louise måttet få hjelp av sin familie og sine nærmeste omsorgspersoner under måltidene. Da hun begynte på denne skolen var hun opptatt av en dag å være i stand til å spise med sine venner med begrenset eller aller helst ingen støtte.
Louise startet på denne skolen for 18 måneder siden, og hun var den eneste eleven som ble matet i lunsjpausen. Lærerne og ledelsen ved skolen var bekymret for at dette skulle medføre at andre elever så på henne som annerledes.
Louise fikk muligheten til å velge hva hun ville spise, men hun ønsket også å kontrollere sine bevegelser ved å bruke et hjelpemiddel som kunne gjøre henne istand til å spise uavhengig av andre. Derfor ble det gjort en henvisning til sosialtjenesten.
Louises mål
- Å spise selvstendig.
- Å finne et produkt som ser bra ut.
- Å kunne ha et hjelpemiddel som er lett og portabel for bruk både i og utenfor skolen.
Terapeutens mål
- Å få Louise til å spise sammen med sine medstudenter uten assistanse.
- Å forbedre Louises ytelsesevne, og gjøre henne istand til å spise uavhengig av andre, og samtidig føle seg komfortabel med hjelpemiddelet.
Veien mot en god løsning
Ergoterapeuten prøvde flere produkter sammen med Louise på skolen, og selv om flere hjelpemidler gjorde henne i stand til å spise uavhengig, opplevde Louise og terapeuten fundamentale problemer mht enkelhet, portabilitet og design.
I september 2014 fikk Louise tilsendt spisehjelpemiddelet Bestic via den lokale sosialtjenesten. Og endelig opplevde Louise at hennes utfordringer og krav ble møtt.
Bærbar
En av de viktigste kravene Bestic tilfredsstiller er at hjelpemiddelet er bærbart og enkelt å demontere og putte i en liten bæreveske når utstyret ikke er i bruk.
Enkelthet
Bestic er enkelt å kontrollene og styre via en liten knapp plassert på innsiden av Louises rullestol. Et enkelt trykk er nok for å sette i gang bevegelsen, og like enkelt stoppe bevegelsen, hvis hun underveis vil ta en pause og kommunisere med vennene sine.
Lav vekt
Hjelpemiddelet veier bare 2,5 kg, det kan lett bæres av skolens ansatte og Louises familie
Batteridrevet
Ingen kabler eller elektriske kontakter kreves. Louise er også svært glad for at batteriet varer lenge og ikke må lades så ofte.
Design
Nett og elegant design som ikke virker påtrengende.
Effektiv
Bestic er enkel å sette opp og gjøre klar, noe som gjør at Louise får mer tid med sine venner under lunsjpausen.
Renhold
Lett å rengjøre for støttepersonell på skolen og familien hjemme.
Bestic har i høyeste grad tilfreddstilt både ergoterapeuten og Louises krav og mål, og hjelpemiddelets enkelthet har gjort det mulig for henne å bruke det daglig uten at dette påvirker eller forstyrrer andre studenter.
Louise forteller at hennes skolehverdag har blitt forvandlet. Dette å kunne spise uavhengig av andre har påvirket livet hennes enormt.
Som hun selv sier: «Bestic gjør meg like glad som det gjør meg uavhengig».
Les om historien bak Bestic ved å klikke her!
Les mer om spisehjelpemiddelet Bestic ved å klikke her!