I samarbeid med Fram Helse, Oslo Medtech og Innovasjon Norge reiste noen norske helse- og hjelpemiddelfirmaer og leverandører av medisinsk utstyr til Toronto i Canada for å se på markedet ”over there”. Deriblant Picomed.
Av Per Vie
Samtidig var en offisiell delegasjon fra Kongehuset, Innovasjon Norge og Handels- og Nærinsgsdepartementet på besøk i Canada.
– Og dermed kom de prominente gjestene også innom oss for å bli informert om hvorfor vi var i Toronto og hva bedriftene fra Norge holder på med, forteller Picomeds Roger Pedersen.
– Hva var agendaen for besøket i Canada?
– Under oppholdet, som varte i nærmere en uke, besøkte vi forskjellige sykehus, aldershjem, rehab-sentere og selskaper innen vår bransje. Og vi fikk presentert oss, samtidig som vi fikk et innblikk i hvordan dette organiseres i Canada.
– Hvem sto for arrangementet?
– Arrangementet ble ivaretatt av MaRS, en meget aktiv offentlig organisasjon i Toronto, som har som misjon å samle innovasjonsmiljøer i Canada innenfor helse og medisin for å gjøre gode fellestiltak som skaper en forskjell i verden, forklarer Roger.
– Hva sitter du igjen med av inntrykk, nå som du har kommet hjem igjen?
– Mitt inntrykk etter turen til Canada er at det er enorm forskjell på hva man har fokus på der borte kontra her hjemme på berget. I Norge snakker vi om livskvalitet, der brukerne av våre hjelpemidler ofte har assistanse døgnet rundt, og allikevel får hjelpemidler for å gjøre hverdagen enda enklere og bedre. I Canada skal alt også innen denne bransjen kunne forsvares ut fra et bedriftsøkonomisk grunnlag. Der borte er det først og fremst fokus på tidsbesparelser og økonomisk lønnsomhet, og det bekrefter bare at vi har et fantastisk flott helse- og omsorgssystem her i Norden. I Canada og USA kan det bli katastrofalt for den som blir rammet av sykdom eller utsatt for en ulykke, hvis man ikke har de beste forsikringene, sier Roger, som gjorde en del interessante observasjoner på turen.
– Avdelingskontor i Toronto på gang?
– For oss er det viktig å hele tiden lete etter nye markeder, men foreløpig blir det ikke en post i budsjettet vårt. Nå skal etablerte kontakter følges opp. Så vil vi vurdere et nytt besøk utover våren 2017, avslutter Roger, vel vitende om at det skal etableres tillit, og at ting tar tid.